Dit is wat je moet weten over contourmarkering
Sinds een aantal jaar is het verplicht voor voertuigen breder dan 2,10 meter, langer dan 6 meter en met een totaalgewicht van meer dan 7,5 ton: contourmarkering. Het is een retro-reflecterende markering die ervoor zorgt dat de lengte, breedte en hoogte (lees: de contouren) van het voertuig vooral in het donker goed zichtbaar zijn voor medeweggebruikers. Contourmarkering leidt daarmee tot:
- zowel rijdend als stilstaand betere zichtbaarheid
- betere inschatting van afstand tot en snelheid van het voertuig in kwestie
- minder kans op zijdelingse ongelukken
- minder kop-staartaanrijdingen
Kortom, de markeringen zijn essentieel bij het voorkomen van botsingen en andere ongevallen waarbij zware vrachtwagens, aanhangwagens of andere voertuigen voor goederenvervoer betrokken zijn. Maar hoe werkt het precies? Wat zijn de regels? Kortom, wat moet je weten over contourmarkering?
Soorten voertuigen
Contourmarkering is volgens de Europese richtlijn, beter bekend als Regulation 48, verplicht voor voertuigen in de volgende categorieën:
- N2: voertuigen met een maximale massa van meer dan 7,5 ton en minder dan 12 ton
- N3: voertuigen met een maximale massa van meer dan 12 ton
- O3: aanhangwagens met een maximale massa van meer dan 3,5 ton en minder dan 10 ton
- O4: aanhangwagens met een maximale massa van meer dan 10 ton
Contourmarkering is daarbij expliciet niet toegestaan voor personenvoertuigen (M1), voertuigen die goederen vervoeren en minder dan 3,5 ton wegen (N1) en aanhangwagens met een maximale massa van minder dan 0,75 ton (O1). Voor goederenvervoer met een massa tussen de 3,5 ton en 7,5 ton (N2) en aanhangwagens met een massa tussen de 0,75 ton en 3,5 ton (O2) is de markering wel toegestaan, maar niet verplicht.
Soorten contourmarkering
Er zijn diverse soorten markeringen mogelijk: lijnmarkering en gedeeltelijke of volledige contourmarkering. Lijnmarkeringen geven middels een doorlopende lijn de lengte en breedte van een voertuig aan. Gedeeltelijke markering geeft diezelfde dimensies aan en voegt daar bovenhoeken aan toe, wat ook de hoogte van het voertuig zichtbaar maakt. Volledige contourmarkering geeft met zowel horizontale als verticale doorgetrokken lijnen aan wat de omtrek van het voertuig is.
Hoe te markeren?
Regulation 48 en de Nederlandse richtlijn 76/756 schrijven ook voor hoe voertuigen gemarkeerd dienen te worden. De achterkant moet voorzien zijn van volledige markering in geel en rood, waar zijkanten minimaal gedeeltelijke markering in geel en wit nodig hebben om aan de verplichtingen te voldoen. Een lijnmarkering mag alleen wanneer het dankzij vorm, structuur of constructie onmogelijk is om gedeeltelijke of volledige contourmarkering aan te brengen.
Daarbij gelden er ook nog regels en richtlijnen voor het daadwerkelijke aanbrengen van de markeringen. Markeringen in de breedterichting moet je over minimaal 80% van de breedte en zo dicht mogelijk bij rand van het voertuig aanbrengen. Met minimale afstand van 60 cm tot ieder uiteinde.
De onderste lijnen van de hoogte markeringen moeten zo laag mogelijk worden aangebracht, maar wel tussen de 25 en 150 cm boven het wegdek. De hoogste lijn breng je ook zo hoog mogelijk aan, waarbij je minimaal 40 cm van de bovenkant van je voertuig af mag wijken.Let op! De afstand tussen je markeringen en de remlichten moet ook minimaal 20 cm bedragen. Er gaat dus heel wat rekenwerk aan vooraf!
Materiaal
Je mag niet zomaar ieder retro-reflecterend materiaal gebruiken om markeringen aan te brengen op je voertuig. De tape of folie moet namelijk voldoen aan de ECE104 richtlijnen. De breedte van de stroken moet daarbij liggen tussen de 50 en 60 mm; ook het E-keurmerk moet goed zichtbaar zijn.
Contourmarkeringen van Letterop
Er zitten dus heel wat haken en ogen aan het aanbrengen van contourmarkering. Haken en ogen waar we bij Letterop alles van weten en waar we heel wat ervaring mee hebben. Laat je markeringen daarom aanbrengen door onze specialisten, voldoe weer aan alle verplichtingen en ga veilig de weg op. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.